Området for økonomisk kriminalitet er genstand for megen granskning og debat. Det er også et område, som – senest i forbindelse med TV 2 dokumentaren ”Den sorte svane” – endnu engang har sat økonomisk kriminalitet på den politiske dagsorden med krav om skærpelse af lovovertrædelser.

Allerede ved årsskiftet vedtog Folketinget en lov, som indeholder en ændring af sanktionspraksis med virkning for 2024 i sager om overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen.

Loven udmønter den politiske aftale “Hårdere straf. Hurtigere konsekvens – Seks tiltag til at styrke indsatsen mod skatteøkonomisk kriminalitet”, som blev indgået den 13. juni 2023 mellem regeringen og samtlige partier i Folketinget.

De nye regler indeholder b.la. følgende stramninger:

  1. Enklere og hårdere udmåling af bødestraf
  2. Personlig hæftelse for ledelsen ved brug af falske og fiktive fakturaer
  3. Adgang til administrativ arrest
  4. Ens beløbsgrænse for unddragelsessager
  5. Forhøjelse af bøder og beløbsgrænser i fængselssager
  1. Enklere og hårdere udmåling af bødestraf

Progressionsgrænsen medfører en lempeligere bødeberegning for den del af unddragelsen, der ligger under 60.000 kr. Progressionsgrænsen fjernes, så der ved bødeberegningen alene vil skulle tages højde for, om unddragelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt. Hvis unddragelsen er forsætlig, vil bøden udgøre to gange det unddragne beløb. Hvis den er groft uagtsom, vil den udgøre en gange det unddragne beløb.

Der er tale om en skærpelse. Ændringen finder derfor alene anvendelse for overtrædelser begået den 1. januar 2024 eller senere.

  • Personlig hæftelse for ledelsen ved brug af falske og fiktive fakturaer

Der indføres en bestemmelse, som medfører, at et ledelsesmedlem kan blive pålagt personlig, ubegrænset og solidarisk hæftelse for de skatter og afgifter, der ikke afregnes som følge af anvendelsen af urigtige oplysninger; f.eks. i form af fiktive eller falske fakturaer i den virksomhed, ledelsesmedlemmet er knyttet til.

For så vidt angår afgrænsningen af, hvad der skal forstås ved et ledelsesmedlem, omfattes tillige en person, der reelt deltager i ledelsen, men ikke er registreret, fx fordi vedkommende holder sig uden for myndighedernes søgelys i en stråmandskonstruktion.

Hæftelsen vil tillige kunne pålægges ledelsen i den virksomhed, der anvender fradraget for den pågældende faktura.

  • Adgang til administrativ arrest

Inden ændringen skulle skattevæsenet foretage indefrysning af bankkonti via fogedretten. For at sikre skattekravet har skattevæsenet fået administrativ adgang til hurtigt at foretage indefrysningen. Det vil gælde i sager, hvor skattevæsenet vurderer, at der er en nærliggende risiko for forsætlig eller groft uagtsom skatteunddragelse.

  • Ens beløbsgrænse for unddragelsessager

Minimumsgrænsen for at udmåle normalbøder forhøjes til 40.000 kr. i unddragelse i førstegangstilfælde. Det gælder, uanset om der er tale om unddragelse af skatter, herunder bo- og gaveafgift, moms, lønsumsafgift eller punktafgifter. Det gælder også, uanset om forholdet vurderes at være begået forsætligt eller groft uagtsomt.

Der er tale om en lempelse. Derfor finder forhøjelse af beløbsgrænsen til 40.000 kr. for beregning af normalbøder i unddragelsessager anvendelse på alle sager, der afsluttes med et bødeforelæg den 1. januar 2024 eller senere, uanset hvornår overtrædelsen er begået.

  • Forhøjelse af bøder og beløbsgrænser i fængselssager

Inden ændringen sendte Skatteforvaltningen en straffesag til politiet med henblik på fængselsstraf, når der var tale om forsætlig unddragelse af skat eller moms over 250.000 kr., eller når en forsætlig unddragelse af punktafgifter er over 100.000 kr. Hvis der idømmes fængselsstraf, gives som udgangspunkt også en bøde på én gang det unddragne beløb. Beløbsgrænserne for fængselsstraf fastsættes nu til en fællesgrænse på 500.000 kr.

Hertil medfører ændringen også en fordobling af bøden, så den fremover udgør to gange det unddragne beløb. For eksempel vil en forsætlig unddragelse på 750.000 kr. i dag medføre en tillægsbøde på 750.000 kr. Efter forslaget vil bøden være 1.500.000 kr.

Der er tale om en lempelse. Beløbsgrænsen på 500.000 kr. finder derfor anvendelse for sager, der afsluttes den 1. januar 2024 eller senere, uanset hvornår overtrædelsen er begået.

Endeligt medfører ændringen, at gentagende forsætlige unddragelser fortsat skal kunne straffes med fængsel og en bøde, hvis unddragelsen er over 250.000 kr. Her vil bøden også blive fordoblet, så den udgør det dobbelte af unddragelsens størrelse.

Hvad betyder ændringerne?

Strafskærpelserne er en påmindelse om, at overtrædelse af skatte-, moms- og afgiftslovgivningen kan resultere i høje tillægsbøder og frihedsstraf. Skatte-, moms- og afgiftsområdet kan være komplekst. Det kan få store konsekvenser ikke at søge kompetent rådgivning herom. Er du allerede blevet mødt med et krav fra skattemyndighederne, hjælper vi også gerne med din sag, da sagsbehandlingen kan være af afgørende betydning for et efterfølgende strafansvar.

Bachmann/Partners holder dig opdateret på den nyeste lovgivning indenfor skatter og afgifter.

For yderligere information kontakt gerne, Rasmus Bejder Jensen på tlf. 51 68 82 40 / rbj@bachmann-partners.dk, Ann Rask Vang på tlf. 20 94 78 21 / ava@bachmann-partners.dk eller Peter Hansen på tlf. 40 32 35 35 / pha@bachmann-partners.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *